David Mack – Nejtěžší chvíle (recenze knihy, spoilery)

po 27. ledna 2020      autor: sarao      přečteno: 1447x      délka: 5 min      komentáře: 1

Nejtěžší chvíleSeriál Star Trek: Discovery má za sebou již dvě řady a aktuálně se blíží jeho třetí. A podobně jako ostatní seriály, vstupuje i do knižního světa. První knihou, která v originále vyšla současně s uvedením seriálu, je Nejtěžší chvíle (v originále Desperate Hours). Jejím autorem je David Mack, autor skvělé trilogie Volání osudu (Destiny), a nedávno vyšla i v českém jazyce. Děj románu se odehrává v roce 2255, tedy rok po úplně prvním startrekovém příběhu Klec, kde byl kapitán Pike vězněn na Talosu IV, a rok před pilotní epizodou Discovery. Jde, alespoň pro mě, o zajímavou knihu, která umožňuje poznat postavy v širším záběru, než to dokáže seriál, a zároveň přináší do Discovery ryze startrekový příběh o kolonii v ohrožení, tajemném protivníkovi, diplomatických pletichách a vzepření se kontroverzním rozkazům.

Příběh začíná okamžikem, kdy je Michael Burnham na doporučení velení Hvězdné flotily čerstvě povýšena na dočasného prvního důstojníka USS Shenzhou s tím, že zda si pozici udrží, záleží jen a pouze na rozhodnutí kapitánky Georgiou.

Krátce poté se Shenzhou vydává na náročnou záchrannou misi ke kolonii na Sirsa III. Tam vrtná operace neúmyslně probudila starodávné mimozemské plavidlo, které bylo po miliony let zapomenuté na mořském dně. To se vynořilo a napadlo kolonii. Kolonisté se považují za nezávislé a nechtějí mít s Federací nic moc společného, a to i přesto, že se nacházejí v jejím prostoru a pod její jurisdikci. I tak si jejich představitelé bolestně přiznávají, že musejí požádat o pomoc Hvězdnou flotilu, ze které mají obavy. Jako by vzájemné vztahy nebyly dostatečně napjaté, brzy po Shenzhou dorazí ke kolonii i Enterprise kapitána Pikea s rozkazy od Hvězdné flotily, které v případě potřeby zničit nepřátelské plavidlo nařizují kolonii obětovat. Hrozí totiž, že ono staré plavidlo zničí planetu a poté se vydá dobýt další kolonie v oblasti. Zbývá tak jen krátký čas a posádky obou hvězdných lodí musejí spolupracovat, aby se naučily více o svém nepříteli a odstranily jeho smrtící hrozbu dřív, než bude pozdě.

Autoru knihy se – díky zasazení příběhu do období Pikeovy Enterprise – dokonale povedlo spojit nejstarší postavy z Originální série s postavami nového seriálu. Pěkným příkladem toho je vztah mezi Michael Burnham a jejím nevlastním bratrem Spockem. Oba byli sice vychováváni na Vulkánu v duchu vulkánské kultury Spockovými rodiči – vulkánským velvyslancem Sarekem a jeho pozemskou manželkou Amandou –, ale zjevně měli velmi odlišné zážitky z dětství. Proto mezi sebou mají napjatý vztah, vyplněný spoustou emocí, rozhořčení a žárlivosti obklopujících jejich vlastní vztahy, a vnímání těchto vztahů, se Sarekem a Amandou. Ale díky společné práci jsou oba nuceni prozkoumat tyto nepříjemné vzpomínky a navzájem se více pochopit. Kniha ukazuje, jak se jejich vzájemný vztah prohlubuje a jak to ovlivňuje jejich vzájemnou interakci. Jedná se podle mě o nejzajímavější dějovou linku.

Další postavou, s níž má Burnham sporný vztah, je Saru. Jejich vztah není tak přátelský, jak jej můžeme vidět v Discovery, jsou to spíš věční soupeři, kteří se spolu přetahují o ocenění, pozice, hodnosti a dokonce i o pozornost kapitána. Vše od doby, kdy se Burnham připojila k posádce Shenzhou. Proto také Saru těžce nese povýšení Burnham a podobně jako se najde Burnham během společné mise se Spockem, najde se i Saru během mise s Number One, jíž je Saru zaujatý a poblázněný. Když už je řeč o Number One, tak v knize má poprvé i jméno, Una.

Zajímavá je i politická část dění okolo kolonie, neboť se ukazuje, že i ve federačním prostoru není každý spokojený s Federací a jejími postoji. Máme tu kolonii s guvernérkou, jmenovanou těžební společností a jednající ve vlastním zájmu a nedůvěřující Federaci. To vše vede k finálnímu střetu mezi kolonisty a příslušníky Flotily po odhalení tajemství kolonie a původu útočníka.

Kniha je výborné napsána, jak po stránce příběhu, z něhož je cítit silné napětí, tak i po stránce charakterizace postav. Každá z hlavních postav dostala, jak jsem cítil, zcela bezchybně svůj prostor. Zároveň v ní se dovídáme více jak o postavách nového seriálu, tak i o starších postavách, které Originální série „odbyla“ pouze prvním pilotem a jeho pozdější modifikovanou verzí. Celkově je kniha velmi čtivá, zejména pak, když se dostaneme k líčení jednotlivých epizod střetu s nepřátelskou lodí a pak k misi do jejího nitra za účelem jejího pochopení a zneškodnění. To vše plus návrat do éry kapitána Pikea a další odhalení z minulosti Burnham dělá z této knihy velký samostatný román, a nejenom upoutávku na nový seriál. Mohu toto dílo jen doporučit. Velký dík autorovi, který jako vždy nezklamal, a současně také celému týmu, který připravil české vydání.

Celkové hodnocení 9/10.

Info o knize

Napsal: David Mack
Originální název: Desperate Hours
Nakladatel: Laser
Překlad: Jakub Marek
Obálka: Jakub Schejbal
Redakce: Albert Balatka, Filip Hladík a Helena Šebestová
Počet stran: 340 stran

Anotace

Během služby na palubě hvězdné lodi Shenzhou je poručík Michael Burnhamová, pozemšťanka vychovaná a vzdělávaná Vulkánci, povýšena na dočasného prvního důstojníka. Avšak aby si svůj nový post udržela, musí kapitánce Philippě Georgiou dokázat, že si jej zaslouží.

Svou příležitost získá, když je Shenzhou pověřena ochranou kolonie Federace, na niž zaútočilo neznámé mimozemské plavidlo, které se vynořilo z nejtemnějších hlubin nezmapovaného moře planety.

Když však nebezpečí útoků tajuplného plavidla vzroste, označí Hvězdná flotila ve jménu zastavení hrozby kolonii za postradatelnou. Aby Burnhamová zachránila tisíce nevinných životů, potřebuje do mimozemské lodi proniknout. Při tom však musí pohlédnout do tváře vlastní pohnuté minulosti a najít pomoc u muže, kterému se – až dodnes – snažila vyhnout.

admirál flotily sarao
autor: sarao
vydáno: po 27. ledna 2020