Millennium 3 - Inferno (recenze knihy)

út 20. listopadu 2012      autor: omi      přečteno: 5650x      délka: 2 min      komentáře: 0

MillenniumByl jsem velmi zvědavý na poslední díl trilogie Millennium, neboť mě hodně zajímalo, jak celý příběh skončí, a zda se přes všechny změny nakonec podaří autorům vyhnout se změnám historie, neboť příběh je chronologicky zasazen před poslední díl šesté sezóny. Nakonec musím uznat, že se s rozjetým příběhem autoři vypořádali opravdu bravurně. I když to nejdříve vypadalo, že jim skoky lineárním časem v časově nelineární červí díře dají hodně zabrat, vše do sebe nakonec zapadlo, jak kolečka v hodinovém stroji.

Nerad bych prozrazoval důležité části příběhu, ale asi mohu říci, že děj tohoto dílu se odehrává vesměs v červí díře. Díky nelinearitě času v tomto uměle vytvořeném objektu mají naši hrdinové přístup k různým časovým obdobím. Oni sami běh času ale vnímají stále lineárně. Bohužel si však nemohou vybrat kdy se do kterých časových období dostanou, a ačkoliv se snaží nikde nic neovlivnit, aby nezměnili svou budoucnost, ne vždy se jim to úplně podaří. Otázkou je, zda se to vlastně stalo úplně stejně již předtím, nebo proběhla změna. V tom případě by se totiž mohla změnit budoucnost, nebo vytvořit alternativní realita. Člověk o tom nakonec nesmí moc přemýšlet, nebo by ho z takových úvah bolela hlava. O hodně lepší je si užívat vyprávění a počkat si, jak to dopadne.

Hodnocení

Samotnou knihu bych určitě hodnotil dobře. Přestože jsem se ze začátku občas trochu ztrácel v tom, která postava se zrovna nachází v kterém konkrétním časovém období, postupně jsem si na časové skoky zvykl a příběh si užíval, protože mám časovky rád. Přestože jsme ze seriálů i knih zvyklí, že všechno skončí dobře a většinou děj nic zásadního neovlivní, zde jsem si nebyl tak úplně jistý. Vždy je možné vytvořit alternativní časovou linii, nechat postavy do alternativního vesmíru přejít, nebo naopak nechat postavy z alternativného vesmíru přijít do toho našeho. Všechno je možné.

Trilogie

Kompletní trilogii bych hodnotil nadprůměrně. Možná i proto, že pro Deep Space 9 mám slabost a takových dlouhých a hezky napsaných příběhů z tohoto prostředí příliš není. Příběh je zasazen do šesté sezóny seriálu, takže postavy také lehce řeší známá dilemata a navíc mají další problémy specifické pro potřeby této trilogie. Děj na sebe přes všechny knihy krásně navazuje a vyprávění je zpestřeno příležitostnými technobláboly. Občas sice popis zabíhal přiliš do technických popisů, ale bylo zřejmě potřeba některé věci vysvětlit, aby si čtenář nemyslel, že se dějí bezdůvodně. Přestože konec možná úplně nepřekvapí, přeci jen by se po knihách měl seriál odehrávat, jak jsme jej viděli, průběh děje všemi knihami mě nečekanými zvraty překvapoval stále.

1. část2. část3. část

Millennium

Star Trek: Deep Space 9 - Millennium Omnibus