Moore: U Voyageru jsme neměli ignorovat diváky
Multichannel News zveřejnil interiew s producentem Battlestar Galacticy Ronaldem D. Moorem, který se rozhovořil o různých aspektech produkce seriálu a proč je tak moc "realistický". Také se zamyslel nad svojí zkušeností se Star Trekem (pracoval na The Next Generation, Deep Space Nine a Voyageru). Níže pár výňatků z rozhovoru.
MCN: Co je špatně na současné science-fiction? Moore: Science-fiction se zrodilo z touhy objevovat problémy skrz celé spektrum typu "co kdyby". Myslím si, že science-fiction se vzdálila od objevování lidské povahy. Dostala se to na úroveň, aby lahodila oku, aby všechno bylo o fantastičnosti, a lidé utekli před realitou. A to je dobře. Miluji fantazii a úniky před realitou. Ale ještě tu jsou další věci, které v tomto žánru můžete dělat.
MCN: Před několika lety jste se hlásil ke zkušenosti se Star Trek: Voyager. Jak jste se z toho poučil? Moore: Neignorovat diváky. Neničit loď každý týden, když ji "oživíte" v nejbližším možném díle. Jednotliví diváci scifi chtějí mít show, ne že k nim mluvíte zeshora. Jsou vzdělaní, přemýšlí o problému, chtějí mít vesmír a utkat se s ním. Chtějí mít záhady a vyřešit je.
MCN: V našem poslední rozhovoru jsme mluvili o uspořádání můstku jako jeviště. Odkud jste si vzal svůj můstek? Moore: V každém Treku má můstek obrovskou obrazovku, která ukazuje všechno ve vesmíru, a mimozemšťané z ní na vás mluví. Já jsem chtěl něco úplně jiného. Bylo to symbolické. Neděláme tu samou show. Také válečné lodě to takto nedělají.
Na skutečné letadlové lodi je můstek místo, kde se loď jen řídí, a jsou tam všude okna, kterými se mohou podívat dolů na loď. Ale skutečné srdce lodi je CIC - Combat Information Center – místo, kde kapitán zůstává, kam přichází všechny informace, kde také padají rozhodnutí v klíčových momentech. Proto máme na Galactice své CIC, které je „pohřbeno“ v srdci lodě.
MCN: V posledním rozhovoru jste vzpomínal na předvídatelnou práci kamer ve vesmírných operách, na mistry dvojího záběru atd… Můžete shrnout, jak jste se z nich poučil? Moore: Jak jste si nepochybně všiml, jsme velice zruční, dáváme volnost. Necháváme kameramana si hrát, zaber toho herce, nezabírej toho herce. Režisér a kameraman mají spoustu svobody v „objevení momentu“... Jestli jste se někdy díval na NYPD Blue nebo nějakou show, kde používají podobnou techniku, máte pocit, jako byste tam byl s filmovým štábem a zkoušel podtrhnout akci - co se stane naproti herci, kráčejícímu pečlivou choreografií, jde tudy, otočka, míjí kameru.
MCN: Jak jste přistupoval k vizuálním efektům, abyste vytvořil pocit realističnosti? Moore: Vizuální efekty v seriálu jsme spíše dělali jako dokument. Ten má své místo v kinematografii také. Vždy jsme mluvili o tom, kde je náš imaginární kameraman na vnější záběry. Zabírá jednu z našich hlavních lodí letící kolem a náhle před ním rychle proletí dva „Vipery“. A kameraman se doslova třese překvapením. Pak obrátí obraz tam, kam ty Vipers letěly, přiblíží je a pořád je zabírá. Teoretický přístup k tomuto druhu kamery je z filmové školy, že by se diváci neměli nikdy bát kamery.
Diváci intuitivně vědí, že tohle všechno je jenom naoko. Není tu opravdová vesmírná loď. Ale jestli jim můžete dát pocit, že ji ve skutečnosti někdo natočil, že jim někdo natáčí přes rameno, a zaostřuje na ně, tak začnete věřit, že je to opravdové.
MCN: To jsou tedy speciální efekty jakoby v dokumentech? Je pro to nějaký oficiální název? Moore: Ne, pokud vím. Když jsme s přicházeli s tímto přístupem, tak jsme nevěděli, že Firefly experimentuje se stejným nápadem. Lidé v Zoic, z naší společnosti na speciální efekty, která také pracovala na Firefly, zjistili, že nějaké znalosti z tohoto přístupu můžeme použít i my.
MCN: Jaký současný problém vám leží v hlavě tak, že ho chcete dotknout i v Battlestar? Moore: Největší spor naší doby je bezpečnost vs. svoboda. To je také v centru dění mnoha Battlestar epizod – boj za ochranu lidí bez zničení společnosti, ve které pracují; taková vyváženost demokratických principů proti tvrdé realitě boje se zlými nepřáteli. Myslím si, že na tento spor není žádná snadná odpověď. Battlestar to bude chtít objasnit a zkoumat z jiného úhlu pohledu.
Související články:
Roxann Dawson režírovala finále první sezóny Capricy - pá 26. března 2010Kdy vyjde druhé DVD s Battlestar Galacticou? - čt 19. února 2009
Battlestar Galactica na DVD v češtině [UPDATE] - po 2. února 2009
Edward James Olmos bude režírovat další BSG film - pá 8. srpna 2008
Budeme mít TV film Battlestar Galactica? - po 7. července 2008
Battlestar Galactica přilétá do České republiky - po 23. června 2008
FOTOGALERIE: 4. sezóna Battlestar Galacticy - pá 29. února 2008
Promo na 4. sezónu Battlestar Galacticy [video] - út 9. října 2007
Jakou roli bude mít Nana Visitor v Battlestar? - út 25. září 2007
Nana Visitor si zahraje v Battlestar Galactice - po 30. července 2007
Oficiálně: 4. sezóna Battlestar bude poslední - pá 1. června 2007
Olmos tvrdí, že BSG skončí 4. sezónou [UPDATE] - pá 11. května 2007
Fanoušci Battlestar vytvořili vlastní hru - út 10. dubna 2007
Moore: Battlestar do kin? Nejsem si jistý. - ne 8. dubna 2007
BSG: Televizní film se zaměří na Pegasus - po 26. března 2007