Recenze knihy: ST Enterprise - Kobayashi Maru

út 19. března 2013      autor: Jana Dvořáčková      přečteno: 7108x      komentáře: 0

Kobayashi Maru, finální česká obálkaKam se čtenář ještě nevydal, nás hned počátkem roku zavedlo nakladatelství Laser-books v prvním z překladů příběhů z knižní řady Star Trek Enterprise. Hned první kapitola nás vrhne na Klingonsko-romulanskou hranici a tam někde se odehraje bitva, nad níž by si ale nejeden Klingon pouze frustrovaně odplivl a snažil se vybojovat alespoň čestný odchod do říše mrtvých. Jenomže ne vždy rasa válečníků zvítězí, protože zákeřný nepřítel, jehož původ je v této době ještě střeženým tajemstvím, zná lest, která má sousedy oklamat, ochromit, rozhádat a vtáhnout do války.

Anotace

Ochrana nákladních lodí je pro další existenci nově zrozené Koalice planet naprosto nezbytná. Mezihvězdným hlídkováním byli pověřeni kapitáni Hvězdné flotily Spojené Země, a nemají tak na práci nic lepšího než ostražitě vyhlížet do temnoty vesmíru.

Kapitán Jonathan Archer z hvězdné lodi Enterprise propadá pocitům marnosti a rád by věděl, zda i někdo jiný vidí totéž co on. Tajemnou uzavřenou a militaristickou společnost, která je přesvědčena, že její přežití visí na vlásku, a na své sousedy pohlíží jako na hrozbu. Jejich jediným cílem je za každou cenu získat neomezenou moc. Právě taková je podle všeho filozofie neznámých a dosud nikým nespatřených Romulanů.

Archer si dobře uvědomuje, že svazky mezi signatáři Koaliční dohody jsou křehké a mohou pod tlakem povolit. Ví také o nepřátelství Romulanů a je přesvědčen, že za neobjasněnými útoky na nákladní lodě stojí právě oni. Nemůže však své domněnky podepřít žádným důkazem, protože by tím ohrozil život svého přítele.

Komu prokáže loajalitu: svému příteli, své domovské planetě, nebo Koalici? A pokud si bude nucen vybrat, nepřijde přitom o všechno?

Existuje řešení bezvýchodné situace?

Kobayashi Maru, původní česká obálkaChronologicky se Kobayashi Maru datuje za konec seriálové čtvrté řady a příjemně navazuje na předčasně ukončený seriál. Předkládá nám události následující po podpisu zakládající listiny Koalice planet, které objasňují historické skutečnosti zatím pečlivě skryté v minulosti.

Nebojte se, v případě Maru nepůjde o test kadetů Akademie, jehož výsledky odhalí, jak moc jsou, či spíše nejsou schopni zvládnout neřešitelnou situaci.

Bude to totiž ještě mnohem horší.

Mimo jiné se dozvíme konečně něco víc o této konkrétní lodi, její posádce a o roli v příběhu z bouřlivých časů, kdy se budoucí Federace teprve rozrůstala o své první členy.

Jedním z nich mohla být i planeta Coridan, jejíž technicky vyspělí obyvatelé pronikli k technologií warpu sedm. Stejně jako jistá tajemná, nepřátelská a velmi nelogická rasa, jejíž kořeny sahají do historie jednoho ze zakladatelů Koalice. V chronologickém předchůdci knihy, jež by u nás měla také vyjít, tito dobyvatelé Coridan zpustoší, aby se tak sami dostali jako první k tomuto cíli.

Není nic důležitějšího než technologická převaha. O to nebezpečnější je v nesprávných rukách. Ovšem to by už dávno starý známý Archerův přítel nesměl v utajení pracovat na způsobu, jak nepřátelům tohle pokud možno maximálně ztížit, případně rovnou překazit. Jeho příběh sleduje události, díky nimž se na své cestě dostane do nejedné nezáviděníhodné situace. A špehovat na území špehů je nebezpečné dost.

Kobayashi Maru, originální obálkaKrom Archerovy Enterprise už nějakou dobu koaličním vesmírem létá i Columbia kapitána Hernandezové a další lodě na sebe nenechají dlouho čekat. Dvě zatím nejlepší lodě flotily hlídají dopravní trasy, po nichž létají konvoje pozemských zásobovacích lodí – tolik důležitých v dobách, kdy lidé ještě nepostavili stanice v hlubokém vesmíru a prostor od jednoho světa ke druhému se zdá pustý a prázdný. Opak je pravdou. Útoky zlodějů a nájezdníků jsou již dobře známy z dřívějška, takže úkol Enterprise a Columbie důležitý je. Oba kapitáni se ale jen chvíli bojí, že zůstane jen u toho. Když se na svých cestách setkají s nepřáteli, které by za ně vůbec nepovažovali a v nejednom boji změří své síly s přesilou protivníků, musí řešit i situace, jejichž výsledkem, i přes veškerou snahu o opak, budou ztráty na životech a v sázce budoucnost Koalice planet.

Star Trek knihy česky

Doteď měli čtenáři českých překladů možnost seznámit se s příběhy všech předchozích (budoucích) kapitánů, ale až teprve nyní se dostáváme na začátek všech těch dobrodružných hvězdných putování - k počátkům romulanských válek, lidské houževnatosti, klingonské cti, vulkánskému tajnůstkaření a toleranci ostatních ras – na začátek příběhů posádek lodí, které se vydají do hlubokého vesmíru a jednou odletí hledat nové formy života a nové civilizace.

Koalice planet je zatím ještě mladá a jednání provázejí emoce, zejména pokud jde o její rozšiřování a pak i o řešení hrozby útoků, kterým musí čelit.

kapitán Jonathan ArcherKnihu určitě ocení nejen fanoušci Star Treku, ale klidně i náhodný zvědavý čtenář. Kapitán Archer a jeho doba je od té naši zhruba 150 let. Ostatní kapitáni a jejich spletité příběhy, které se bez jistých znalostí už mnohdy neobejdou, zasahují časově trochu dál. U Enterprise ale mohu s klidem říct, že jako odrazový můstek poslouží dobře a i její seriálové zpracování považuji za dobrou podívanou, u které se o ztrátě času nedá mluvit.

Příběh Kobayashi Maru je bohatý na akci a seznámí čtenáře s množstvím ras a situací, které nechybí v žádných dalších knižních, ani filmových zpracováních.

Oněch bezmála 450 stran jsem přečetla rychle, rušila mě pouze potřeba spát a chodit do práce. Autoři jsou zkušení spisovatelé, jejichž díla teď budu určitě ráda sledovat. Obsahově jde o akční propletenec, jemuž nechybí emoce a i na intimitu dojde.

Každý fanoušek treku má asi vlastní názor na to, co je nejlepší – který seriál, která kniha. Nejsem vyloženým příznivcem konkrétní série, u knih na mě působí emoce, které příběh vyvolá a rychlost, s jakou ho přečtu. Podobně jsem se nemohla odtrhnout například od dávno vydaných Imzadi a Q na druhou Petera Davida, Nejlepšího osudu Diane Carey, či Syna včerejška Ann C. Crispin. To jsou ale pouze čtyři z takových dvaceti příběhů, které si v životě určitě ještě několikrát přečtu.

Autoři Martin a Mangels spolu napsali například také u nás vyšlé knihy z edice Star Trek Titan – Mezi dvěma světy a Černý král. Ovšem ty jsou jen ochutnávkou z jejich buď společné, nebo samostatné knižní a komiksové produkce, která se v překladu doufám také objeví.

ST Enterprise - Kobayashi MaruMichael A. Martin a Andy Mangels – ST Enterprise - Kobayashi Maru
Překlad Jakub Jungman
Obálka Stephan Martiniére