Star Trek: Volání osudu – Bohové noci – recenze (spoilery)

čt 1. března 2018      autor: sarao      přečteno: 3239x      délka: 7 min      komentáře: 11

Volání osudu: Bohové nociPo filmu Star Trek: Nemesis se osudy posádky Enterprise přesunuly do románového prostředí a rozdělily na dvě linie – TNG a Titanu. V navazujících knihách jsme mohli sledovat další osudy a dobrodružství známých i nových postav, jejich další vývoj a nové vztahy mezi nimi. Došlo však i na staré nepřátele, Borgy. A jsou tu opět, hrozivější a silnější než kdykoli předtím. Všechny znalosti, které dosud Federace o Borzích získala, jsou nyní irelevantní. Z důvodů, které nejsou známy nikomu mimo Společenstvo, změnili Borgové svou strategii – asimilaci nahradilo vyhlazování. Nějak se jim daří pronikat všemi obranami Hvězdné flotily a bez varování provádět zničující údery. V tomto okamžiku začíná první díl přelomové trilogie Star Trek: Volání osudu (Star Trek: Destiny), která nyní postupně vychází i v češtině. Toto dílo mění podobu startrekového vesmíru tak, jak ho známe a znovu spojuje osudy mnoha známých postav všech nynějších ST linií, neznámé vyspělé civilizace a dávného nepřítele.

První díl nese název Bohové noci. Kniha je rozdělena do čtyř hlavních dějových linií, z nichž se tři odehrávají v období po událostech filmu Star Trek: Nemesis a jedna v minulosti, v období po ukončení seriálu Enterprise, těsně před Romulanskou válkou.

První linie se týká USS Enterprise-E, kde se kapitán Picard vypořádá se svými vnitřními démony – bojuje jednak s Borgy a druhak se svými vzpomínkami a zkušenostmi s nimi. Picardův jedinečný vztah s Borgy mu dává náhled na jejich bojovou strategii, ale už ne jistotu vítězství nad nimi. Zároveň zakládá se svou novomanželkou a dávnou láskou, doktorkou Beverly Crusherovou, rodinu. Tato linie je o tom, zda bude Picard schopen zabránit Borgům v zahájení ničivého útoku a jakou budoucnost asi bude mít jeho dítě.

Druhá linie se věnuje USS Titan. Ten, příliš vzdálený od území Federace, aby mohl zasáhnou do bojů, sleduje záhadné subprostorové jevy a snaží se odhalit tajemství, které umožňuje Borgům okamžité přesuny po celé galaxii. Jeho kapitán William Riker také řeší své osobní problémy, a to problémové těhotenství jeho manželky Deanny Troi. Tato linie je o tom, zda rozptýleni osobní záležitostí zvládnou nadcházející krizové situace a také o tom, jaké tajemství objeví Titan poté, co se ponoří do nezmapovaného území.

Třetí linie je věnována nové lodi USS Aventine, které velí kapitán Ezri Dax. Ta je vyslána do kvadrantu gama vyřešit jednu z největších záhad počátků Hvězdné flotily. Hluboko v tomto kvadrantu byla totiž nalezena přes dvě stě let pohřešovaná pozemská loď Columbia, jedna z prvních pozemských lodí schopných warpu 5. Vyřešení osudu této lodi by mohlo odhalit důležité tajemství, nápomocné Federaci k vyhrání války.

A konečně čtvrtá retrospektivní linie líčí příběh Columbie od okamžiku, od kterého je pohřešována. Vypráví osud posádky a poskytuje pohled na dříve neznámé období historie.

Tato vlákna společně vyprávějí úvodní dějství nového startrekového eposu, který zasahuje přes prostor a čas tak, aby odhalil minulost, definoval budoucnost a ukázal, že sázky jsou vysoko jako nikdy předtím. Nechci zacházet do příliš mnoha detailů, protože bych příliš vyzrazoval příběh, který je hodně zajímavý. Pro někoho může být zpočátku matoucí neustálé přeskakování mezi jednotlivými liniemi, ale návaznosti jsou vyřešeny velmi dobře a je to tedy jen otázka času a zvyku.

Nejzajímavějším příběhem v knize pro mě byla dějová linie Columbie. To samozřejmě v žádném případě neznamená, že by ostatní linie nebyly zajímavé. Columbie zaujme zcela novou posádkou, jejíž členové se musí vyrovnat s bezesporu nejemocionálnější událostí v jejich životech, kterou je setkání se záhadnou, velmi vyspělou a izolacionistickou civilizací Caeliarů. Cealiarové jsou novým druhem, vytvořeným autorem této knihy, a patří do kategorie druhů, jež by pro svou formu pravděpodobně nemohli být použiti do televizního vysílání, ale mohou být vylíčeni v knize tak, aby nám umožnili zkoumat podivné nové světy. Jsou působiví, obrovští a bezpochyby mimozemští. Přesto je jejich filozofie v některých ohledech nejvyšším cílem a nejtajnějším snem lidstva. Mají v sobě jistou vznešenost, díky které téměř omluvíte jejich pohrdání vším ostatním, než je jejich „Velké dílo“. Mack dělá v této dějové linii úžasnou práci. Když došlo ke konfliktu uvnitř posádky Columbie ohledně Caeliaru, cítil jsem pochopení pro obě strany. Nicméně jsem později přešel na stranu Eriky Hernandezové proti těm, kteří s ní nesouhlasili. V knize to zatím řečeno není, ale z děje se domnívám, že Caeliary něco spojuje s Borgy a že na to bude mít velký vliv chování části posádky Columbie.

Jedním z témat, které prochází knihou, je rodina. Rodinné problémy řeší jak Picard a Crusherová, tak i Riker a Troi. Poslední dva jmenovaní prožívají vlastní bezvýchodný scénář, něco jako „Kobayashi Maru" a můžeme sledovat jeho vliv na ostatní členy posádky, zejména na doktora Ree a Christine Valeovou, kteří jsou jeho přímou součástí.

Kniha je výborné napsána. Charakterizace pro všechny hlavní postavy je, jak jsem cítil, na místě. Každá z hlavních postav dostala zcela bezchybně svůj prostor. Nikdo není přehraný a nikdo netahá za kratší konec provazu, což velmi potěší. Mack i velmi dobře zachycuje „hlasy“ postav, například v případě Picarda jako bychom z řádků slyšeli Patricka Stewarta, stejně jako třeba v případě Worfa Michaela Dorna. Menší postavy též dostaly svůj čas a prostor. I když v tomto případě je jasné, že při tak rozsáhlém obsazení, jaké má tato kniha, mají mnohé z nich jen trochu času zazářit. Posádka Aventine vypadá jako poměrně anonymní, ale zato několik členů posádky Titanu vyznívá jako postavy, o kterých bych rád četl více. Co se týče personálu Columbie, mají dost času na to, aby odhalili své silné i slabé stránky. V této knize je toho prostě hodně, co je třeba sledovat. Jsou tu čtyři různé lodě se svými vlastními posádkami a příběhy, navíc spousta menších doplňujících příběhů, které přibližují, co se mezitím děje s Federací, Klingonskou říší a například i s USS Voyager, což pomáhá nabytí dojmu, že tyto události opravdu ovlivňují každičký kout světa Star Treku. Naštěstí je na konci knihy přehled členů velících posádek jednotlivých hlavních lodí, takže se čtenáři nemusí bát, že by se v postavách ztratili. Celý příběh je možné číst samostatně s tím, že konec je otevřený do dalšího dílu trilogie, ale pro lepší obraz děje a chronologický přehled je lepší mít přečtené předcházející romány – TNGr: Před zneuctěním a TNGr: Větší než pouhý součet.

Tuto knihu mohu jen doporučit, ostatně ji i celou trilogii předchází její výtečná pověst, která se naplňuje. Jde opět o jednu z velmi čtivých knih, která vás vezme a bude vás nutit dočíst knihu co nejrychleji. Její příběh je prostě mistrovským dílem, styl psaní je rychlý a není příliš těžký ani zatěžující. Rozhodně se již teď těším na zbytek trilogie, který jak doufám, vyjde již brzy.

Hodnocení 10/10

Podrobnosti o knize

Původní název: Star Trek: Destiny - Book I: Gods of Night
ISBN: 978-80-7456-369-0
Nakladatel: Nakladatelství Brokilon
Redakce: Albert Balatka, Jiří Popiolek
Překlad: Albert Balatka a kolektiv
Obálka: Cliff Nielsen, Jakub Schejbal
Design: Alan Dingman
Počet stran: 350

Anotace

Pět let po válce s Dominionem, a více než rok po vzestupu a pádu romulanského prétora Shinzona, se největší zhouba naší Galaxie vrací, aby smetla Federaci z historie...

Daleko v kvadrantu Gama se podařilo vyřešit jednu z velkých záhad počátků Hvězdné flotily. Jedna z první generace pozemských lodí schopných letu warpem 5, byla nalezena opuštěná, na pusté planetě. Ale její objev, tak daleko od domova, vzbuzuje řadu nepříjemných otázek. Odpovědi se vrací k jednomu z nejtěžších bojů o přežití, které kdysi tak těžce zkoušely kapitánku a její posádku.

Od Romulanských válek – určujícího okamžiku našich dějin – začíná se odvíjet tato apokalyptická odysea, která odhaluje minulost, určuje přítomnost, a dokazuje třem kapitánům – Jean-Lucu Picardovi z Enterprise-E, Williamu Rikerovi z Titanu a Ezri Dax z U.S.S. Aventine – že některým osudům nelze uniknout.

admirál flotily sarao
autor: sarao
vydáno: čt 1. března 2018