
Pri prevode TNG do HD sú problémy
pá 11. listopadu 2011 autor: Commander Togo přečteno: 2010x
komentáře: 18
Jak se říká: Nešťastný začátek, dobrý konec. :-D
De profundis clamo ad te domine.
Kdyby chyběly takový kousíčky, tak se myslím nic moc neděje. Navís se to určitě dá vyčistit a různě vylepšit, takže by to ani nemuselo být moc poznat...
Hlavně ale ať to udělají 16:9, zajistí si tím prodejnost do TV v budoucnosti...
Hlavně ale ať to udělají 16:9, zajistí si tím prodejnost do TV v budoucnosti...
Takovýhle 'kousíčky' by v mnoha případech výrazně těm epizodám chyběly. Třeba zrovna bez téhle scény bychom nevěděli, že Khitomer přežil ještě někdo kromě Worfa a najednou by tam byla nějaká klingonka a divák by nechápal, co tam dělá, co s tim má co společného.
Pokud by opravdu chyběly takovéhle kousíčky v nějaké větší míře, nedivil bych se, pokud by začali zvažovat, jestli má vůbec cenu to převádět do HD.
A pokud jde o 16:9, tak to je bohužel velice nepravděpodobné. V poslední epizodě Enterprise se tvůrcům podařilo převést jednu originální scénu z TNG do 16:9 tak, že to vypadalo dobře. Nikdo si tam ničeho nevšiml. S vyžitím původní filmové pásky se jim obraz podařilo trochu rozšířit bez toho aby ho jakkoliv deformovali. Díky tomu nemuseli horní a dolní část uřezávat o příliš velký kus. Stejně to ale nestačilo a nakonec museli celý obraz roztáhnout o 6%. Nejen, že by to bylo dost pracný, ale hlavně zdeformovat obraz roztažením o 6% v celé TNG by už opravdu nevypadalo dobře.
Pokud by opravdu chyběly takovéhle kousíčky v nějaké větší míře, nedivil bych se, pokud by začali zvažovat, jestli má vůbec cenu to převádět do HD.
A pokud jde o 16:9, tak to je bohužel velice nepravděpodobné. V poslední epizodě Enterprise se tvůrcům podařilo převést jednu originální scénu z TNG do 16:9 tak, že to vypadalo dobře. Nikdo si tam ničeho nevšiml. S vyžitím původní filmové pásky se jim obraz podařilo trochu rozšířit bez toho aby ho jakkoliv deformovali. Díky tomu nemuseli horní a dolní část uřezávat o příliš velký kus. Stejně to ale nestačilo a nakonec museli celý obraz roztáhnout o 6%. Nejen, že by to bylo dost pracný, ale hlavně zdeformovat obraz roztažením o 6% v celé TNG by už opravdu nevypadalo dobře.
s.s. enterprise: Když ti vadí 4:3.. A vadí ti i deformace jak to říká Lukas, tak si projdi nastavení svého televizoru, kde (Pokud nemáš ještě něco předpotopního) najdeš i změny pomůěrů stran. a mimo jiné i Zoom, a tam si můžeš zvětšit všechno bez změny poměru a aony se ti oříznou vršky a spodky, sám si potom rozhodni co se ti víc líbí. A mimoochodem, až tohle tlačítko objevíš, zjistíš, že formát 4:3 je využíván stále velmi hojně...
Johanson: To samozřejmě tak dělám. Jde o to, že se tím sníží ostrost případného HD zdroje. A v případě TNG nebo DS9 ve 4:3 se často uříznou i hlavy... :(
Tož, tak to třeba nechápu. Když je něco natočeno 4:3 tak nemůžu čekat že se to d někdy nějak rozumě převést, bez deformace. A mě deformace vadí víc, než když je obraz o něco menší. Teď ti chybí hlava, kdyby se to udělalo oříznutím podků, tak to bude taky katastrofa. Krásným příkladem je například film Equilibrium. Kde je verze 4:3 pro VHS a 16:9 pro DVD. A i 16:9 je oříznuté. Takže ve verzi 4:3 nevidíme občas podstatné dění na bocích obrazovky, či máme herze řízlé v půli těla. zatímco ve 16:9 zase chybí spodek a nevidíme tak například, že Preston při kontrole bytu slečny Watsonové, klepe dole v záběru na stěnu, čímž pozná, že je dutá a tak divák nechápe jak mohli tu její skrýš objevit. Evidentně tento film byl točen v ještě úplně jiném formátu :-( Já budu raději sledovat verzi 4:3 než se připravit o nějakou část obrazu. A TNG je točená na film, užívaný pro TV, tedy ve formátu 4:3, a proto bych to raději nechal tak. a že někomu vadí, když nevyužívá celou plochu svého monitoru?? Inu, na
Ak bolo nieco natocene v 4:3, "prevod" do 16:9 je vzdy len DEFORMACIA alebo OREZ. Ovela radsej sa budem pozerat na 2 cierne pasy na bokoch obrazovky ako mat nieco blbo natiahnute alebo orezane
Lukas: Myslenka je, ze ty "chybejici" sceny nebudou uplne chybet, ale doplni se tam z mene kvalitniho zdroje. Coz treba tehle scene IMHO neublizi.
Johanson: Kamery maji v hledacku casto obe (nebo jeste vic) rozliseni, takze dobry kameraman zvladne natocit scenu tak aby v obou rozlisenich fungovala. Spatny kameraman pak toci tak ze scena nefunguje ani v jednom rozliseni :-)
Johanson: Kamery maji v hledacku casto obe (nebo jeste vic) rozliseni, takze dobry kameraman zvladne natocit scenu tak aby v obou rozlisenich fungovala. Spatny kameraman pak toci tak ze scena nefunguje ani v jednom rozliseni :-)
Presne toto som chcel napísať aj ja. Kamery totiž snímajú obraz trochu ináč ako ho vidíme vo finálnej podobe. Obraz sa potom v určitých prípadoch môže vydať na rôznych nosičoch v rôznych formátoch - čiže 4:3 ale aj 16:9. Keď pozeráte napr. Terminátora 2, ktorý je samozrejme robený aj pre kino (čiže širokouhlý obraz 16:9) neznamená to, že pri konverzii do formátu 16:9 sa nič nestratilo. Ak si film pozeráte v takomto formáte, trebárs doma na DVD alebo Blu-ray tak prichádzate o kúsok obrazu hore i dolu - v porovnaní napr. s VHS-kou, ktorá je vo formáte 4:3 (keby ste si to porovnali s nejakou starou VHS-kou, tak by ste to videli). Takže - kamera pri natáčaní filmu nasníma určitý (pomerne veľký) obraz a ten sa potom oreže tak, aby sa prispôsobil pre formáty 4:3 alebo 16:9. Výhodou 16:9 je to, že sa stráca len trochu obrazu hore a dolu, kým pri formáte 4:3 zmizne oveľa viac obrazu po stranách.
Problém je v tom, že v minulosti sa pri niektorých seriáloch alebo nízkorozpočtových filmoch zrejme používali trochu iné (menej kvalitné) kamery, ktoré zaznamenávali obraz len do formátu 4:3 - pre televíziu, prípadne VHS (nepočítalo sa so širokouhlou verziou pre kino). DVD-čka vtedy ešte neexistovali. Neviem ale ako je to v prípade Star Treku.
HKMaly: Jo, to je jasný. Jen jsem chtěl říct, že pokud by se ztratilo nějaké větší množství scén, tak pak by byla i větší pravděpodobnost, že zdroje s nižší kvalitou by častěji nemusely kvalitativně stačit a pokud by takových případů bylo víc, mohlo by to začít být už viditelný a to by je mohlo vést k přehodnocení celého projektu. Ale spíš spoléhám na to, že ty scény jen někam špatně založili v archivu.
Commander Togo: TNG byla natáčena na 35mm film s poměrem stran 1.37:1 ( poměr stran 4:3 se rovná 1.33:1). Ve výsledku, který pak jde do vysílání, se vždycky určitá část ořízne. Obvykle je to 5% šířky na obou stranách. Těchto 2x5% evidentně využili tvůrci v poslední epizodě Enterprise, aby nemuseli až tolik ořezávat a deformovat. Pravdou ale je, že v době kdy se točila TNG se nepočítalo s formátem 16:9 a tudíž se nyní v žádný rozumný formát 16:9 nedá doufat. I kdyby se všude pokusili zužitkovat těch 2x5% tak by stejně nakonec došlo na ořezávání a deformování.
Commander Togo: TNG byla natáčena na 35mm film s poměrem stran 1.37:1 ( poměr stran 4:3 se rovná 1.33:1). Ve výsledku, který pak jde do vysílání, se vždycky určitá část ořízne. Obvykle je to 5% šířky na obou stranách. Těchto 2x5% evidentně využili tvůrci v poslední epizodě Enterprise, aby nemuseli až tolik ořezávat a deformovat. Pravdou ale je, že v době kdy se točila TNG se nepočítalo s formátem 16:9 a tudíž se nyní v žádný rozumný formát 16:9 nedá doufat. I kdyby se všude pokusili zužitkovat těch 2x5% tak by stejně nakonec došlo na ořezávání a deformování.
Ten Terminator 2 je blby pripad, kedze Cameron svoje filmy natacal na Super 35 ( [link] ) - on totizto hned myslel aj na kina aj na domace video
Lukas - presne. VZDY by bolo treba nieco orezat
Lukas - presne. VZDY by bolo treba nieco orezat
pittrek: :-) Veď práve preto som ako príklad uviedol Terminátora 2. Aby som naznačiť, že závisí od toho ako sa daný film alebo seriál nakrúca. Od kamery hlavne záleží aké sú potom možnosti pri dávaní do formátu 4:3 či 16:9. Čiže v tom je práve ten rozdiel v TNG-čku a Terminátorovi :-) Vždy sa skrátka niečo orezáva, ide však o to kde a koľko. Ináč dík za veľmi zaujímavý link.
Ináč môj osobný názor je, že TNG by sa dala dať do formátu 16:9. Keby použili postup zo spomínanej záverečnej epizódy ENT, tak by to bolo podľa mňa dostatočne dobré. Vôbec som totiž nemal pocit, že by tam bol obraz príliš orezaný alebo deformovaný. To čo by zmizlo by tam určite nechýbalo a mierna deformácia je prakticky voľným okom nerozoznateľná. Ale zrejme by boli tieto úpravy až príliš drahé, komplikované a pracné, takže to pravdepodobne nechajú vo formáte 4:3.
Vzhledem k tomu, že se musí celá TNG znova přestříhat, by to ani tak pracné nebylo, ale prostě je to točené pro 4:3. Že ta kamera má jiný rámeček, no to sice má, ale stejně jako třeba u Farscapeu se s tím jednoduše nepočítalo a občas jsou v tom WS rámečku vidět zvukařovi nohy, mikrofon, osvětlovačova lampa, etc.. 16:9 jednoduše za rozumných podmínek není možný.
Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení čtenáři.