Toto je archiv českého Star Trek portálu Trekkies.cz, který není od ledna 2021 aktualizován a je přístupný pouze ke čtení. Pokračujte prosím na novou verzi webu Trekkies.cz.

Rozhovor s Davidem Mackem, autorem trilogie Destiny

út 2. září 2008      autor: Darkknight      přečteno: 2471x      komentáře: 5

Obrázek, kterým to vše začalo David Mack se ve své trilogii opět pere s tématem borgské invaze, a kromě toho také s nekonečnou překážkovou drahou, jakou je vývoj příběhu a definice slova "crossover". Mezi literární komunitou trekkies není David Mack neznámým pojmem. Od děl TNG A Time to Kill a A Time to Heal až pro sérii knih Vanguard byl Mack jednou ze zářivějších hvězd na poli spisovatelů. Počátky jeho nejnovějšího příspěvku však paradoxně začínají někde jinde... a sice u obrázku v kalendáři.

TrekMovie: "Ale ne! Ne Borgové!" Tahle slova jste určitě slyšel mnohokrát, že?
David Mack: Já byl vlastně ten, kdo navrhnul aby se takto velký crossover týkal Borgů, a můj editor se jen zhrozil a řekl: "Ne, už nikdy víc! Vždyť jsme teď o Borzích dělali dvě knihy!" Když jsem si v listopadu 2006 poprvé sednul s Margaret Clark a Marcem Palmierim, abych si s nimi o chystaném projektu pohovořil, jediné co chtěli byl velký crossover do konce roku 2008 a měli sebou obrázek v knize Ships of the Line, který sloužil jako inspirace. Podíval jsem se na jejich plány ohledně několika knih z éry po Nemesis. Margaret mi řekla, že chtěji znovu otevřít celou sérii a jít novou cestou, představit nové členy posádky Enterprise E atd. Já ale cítil, že takhle by to nešlo. Pokud se kapitán Picard a jeho posádka má pohnout kupředu, nejdřív musí vyřídit staré účty, jednou provždy.

TrekMovie: Několik náznaků, které byly vypuštěny na veřejnost, naznačovaly vysokou míru mezigeneračního vyprávění. I když Star Trek je science fiction, takto se dá psát jen do určité míry, abyste nepřekročil hranice uvěřitelnosti. Jaký kreativní způsob jste našel, abyste vyjádřil své myšlenky a zajistil, aby celý příběh zůstal "uvěřitelný"?
David Mack: No, hlavní příběh Star Trek: Destiny není "mezigenerační", aspoň ne doslova. Jedná se sice o velký crossover, ale hlavní část děje zahrnuje všechny série ze 24. století: Nová generace, Hluboký vesmír 9, Voyager, Titan, New Frontier, Corps of Engineers, Klingonská říše a mnoho dalších. Děj odehrávající se v jiných časech nemá přímé spojení s 24. stoletím. Alespoň ne na první pohled. Myslím, že teď vám mohu říci co v trilogii nenajdete. Žádné absurdně staré potavy z předchozích století, které kolem sebe neustále kopají a ukazují současným postavám, jak dělat jejich práci "postaru". Děj nebude rozdělen na jednotlivé posádky. Nikdy nebude cestovat časem, aby se připojil k hrdinům ve 24. století. Nikdo nebude probuzen ze stáze. Žádná postava zabitá v seriálu či filmu či v knize se zázračně neobjeví.

TrekMovie: Víme, že Erika Hernandez, kapitán hvězdné lodi Columbia, bude mít roli v trilogii. Co vás přivedlo k tomu zakomponovat ji do děje?
David Mack: Její účast byla jen poctou k inspiraci celé trilogie - kresba od Pierra Droleta v knize Ships of the Line, kde je obrázek Columbie havarované na pouštní planetě. Popisek obrázku říkal, že loď byla nalezene v kvadrantu gamma posádkou Defiantu. Tento obrázek a otázka, proč Columbia dopadla tragicky tak daleko od domova, sloužil jako odrazový můstek pro celý příběh trilogie.

TrekMovie: Můžete nám říct něco málo o psaní celé trilogie?
David Mack: Začal jsem s těžkým šestiměsíčním vývojem příběhu. Hádal jsem se s editory na nesčetných setkáních ohledně konceptu trilogie, a párkrát jsme se dostali do slepé uličky, než jsme našli správný příběh, který se líbil všem. Pak jsme plody naší práce přihráli Paule Block, dlouhodobé licenční producentce, která zodpovídá za startrekové knihy. Nic nezměnila, jen se zeptala: "Jste si jistý, že to opravdu chcete napsat?" Moji editoři odpověděli že ano, a já začal v průběhu léta 2007 psát první verzi rukopisu. Do začátku dubna 2008 jsem dopsal a odeslal první koncepty všech tří knih, a stejně jako u mých předchozích děl jsem je všechny psal mezi 22. hodinou večerní a 3. hodinou ranní, kvůli mé práci, ze které jsem ale už odešel. Kdybych měl nakreslit diagram příběhu, pak by obsahoval čtyři vypravěčské linie ze 24. století, jednu linii z 22. století, která se týká dvou rozdílných období v minulosti, a pak se některé z těchto linií postupně spojí, na konci první a druhé knihy, aby všechny vyvrcholily ve třetí knize.

TrekMovie: Jak dlouhé období trilogie pokrývá?
David Mack: To nejde tak lehce říct. Různé části trilogie se odehrávají v odlišných časových liniích. Hlavní příběh, ve kterém se odehrávají osudy hlavních hrdinů, se odehrává ve zhruba sedmi dnech. V první knize Gods of Night pokrývá flashback několik měsíců v jiném století. V druhé knize Mere Mortals zase flashback pokrývá asi 850 let. Poslední kniha trilogie Lost Souls má flashback odehrávající se v rozmezí několika měsíců v dávné minulosti.

TrekMovie: Kniha má vyjít v měsících předcházejících vypuštění nového filmu. Nachází se v knize nějaké narážky na nový film?
David Mack: Žádné. Mí editoři jasně řekli: "Nech 23. století jedenáctce (Abramsovi)"

TrekMovie: Kdykoliv zatřesete s vesmírem (fiktivním i skutečným), vždy to má následky. Už teď Keith R.A. DeCandido, Christopher L. Bennet, William Leisner a Kirsten Beyer začali psát příběhy, které budou následovat po vaší trilogii. Jakým způsobem jste s nimi spolupracoval v otázce dlouhodobých následků, které činy v trilogii Destiny nejspíše budou mít?
David Mack: Protože většina autorů, které jste výše jmenoval (spolu s Michaelem Martinem a Andy Mangelsem) sloužila jako bete-čtenáři a konzultanti v průběhu psaní Destiny, nebyl důvod tuto spolupráci ukončovat, takže nyní sloužím jako beta-čtenář a konzultant i pro jejich díla. Díky tomu máme několik různých náhledů (a kromě toho si vzájemně vyplňujeme díry ve svých pamětech). Každý přispěje svou trochou k výrobnímu procesu. Hlavně Keith má bezkonkurenčně největší znalost Star Treku, a to jak hraného, tak knižního. Christopher má zase mozek vědce: často nám tak opravuje vědecké nepřesnosti a přichází s návrhy, které pomáhají nejen konkrétním situacím, ale i celému ději. Mike, Andy a Kirsten zase znají postavy od hlavy k patě a od čerta k ďáblu, takže díky nim jsem mohl dobře vypilovat sekvence, v nichž spolu interagovaly postavy z jejich oblastí. V mnoha ohledech jsme začali přistupovat k psaní knih jako k psaní epizod seriálu, kdy editoři zastávají roli produkčního týmu a každý z nás pak vypráví své příběhy, a všichni společně chráníme kontinuitu a vypravěčskou soudržnost.

TrekMovie: Protože jste poměrně plodný autor, byl bych blázen kdybych se nezeptal na vaše další projekty?
David Mack: Zrovna jsem dokončil povídku pro soubor ze Zrcadlového vesmíru, Shards and Shadows, která by se měla začít prodávat od ledna 2009. Nyní píšu mou první "normální" knihu, urbanistický fantasy-thriller ze současnsti nazvaný The Calling. Pak bych měl napsat Promises Broken, čtvrtou a zřejmě poslední knihu založenou na zrušeném seriálu 4400. Půjde o druhou knihu zasazenou do období po skončení seriálu, a bude vycházet z knihy Grega Coxe Promise City. Pak mám v kalendáři vyhrazen čas pro pátou knihu série Star Trek Vanguard, kterou píšu pro Marca Palmieriho. Teď čekám, co mi spoluautoři Dayton Ward a Kevin Dilmore předhodí ve čtvrté knize Open Secrets, než se pustím do plánování příběhu. A mimo tyto projekty mám několik nápadů na knihy, jak startrekové tak jiné, o kterých ale zatím diskutuji s editory. Mohu jen doufat, že jak budou roky přibývat, budou se objevovat stále další a další projekty.

Zdroj: trekmove.com
komandér Darkknight
autor: Darkknight
vydáno: út 2. září 2008
přečteno: 2471x
komentáře: 5
Facebook Twitter Google+

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG