Ekonomika ve Star Treku (1. část)
čt 5. března 2009 autor: Pike přečteno: 5301x
komentáře: 13
Lukáš - čt 5. března 2009 - 09:48
ekonomka: Přečetl jsem všech pět částí a dovolím si reagovat. :-)
Za prvé bych asi podotknul, že ve ST a přímo ve Federaci existuje platidlo - federální kredit. Zmíněno hned v první epizodě DS9 Jakovi, obchodníkem, který dále řekl, že u něj si za kredity nic nekoupí, že chce zlatem ražené latinium, které by se dalo ve světě ST považovat za stabilní a velice využívanou měnu. Za druhé nevím zda v knize či to bylo zmíněno v sérii či filmu, ale myslím, že důstojnící Flotily pobírají "plat" v kreditech. Soukromé vlastnictví ve ST existuje - opět příklad z ds9 kdy se Jadzia chlubí, že si za vyhrané, do zlata ražené latinium, koupila někde na trhu nějaké zboží. Nemusíme ovšem zůstat pouze u Federace, třeba Cardassiané mají svojí vlastní měnu - cardassianský lek. Chudoba byla ve ST vymýcena někdy ve 22. století, viz jeden dvojdíl v ds9. Nejsem ekonom, ale myslím si,že jído a ošacení, střecha pod hlavou je ve
Za prvé bych asi podotknul, že ve ST a přímo ve Federaci existuje platidlo - federální kredit. Zmíněno hned v první epizodě DS9 Jakovi, obchodníkem, který dále řekl, že u něj si za kredity nic nekoupí, že chce zlatem ražené latinium, které by se dalo ve světě ST považovat za stabilní a velice využívanou měnu. Za druhé nevím zda v knize či to bylo zmíněno v sérii či filmu, ale myslím, že důstojnící Flotily pobírají "plat" v kreditech. Soukromé vlastnictví ve ST existuje - opět příklad z ds9 kdy se Jadzia chlubí, že si za vyhrané, do zlata ražené latinium, koupila někde na trhu nějaké zboží. Nemusíme ovšem zůstat pouze u Federace, třeba Cardassiané mají svojí vlastní měnu - cardassianský lek. Chudoba byla ve ST vymýcena někdy ve 22. století, viz jeden dvojdíl v ds9. Nejsem ekonom, ale myslím si,že jído a ošacení, střecha pod hlavou je ve
Lukáš - čt 5. března 2009 - 09:48
pokračování: ST pro všechny zdarma dostupná a na ostatní obchodní transakce - třeba koupě lodi, se používá oficiálního platidla - lze is koupit soukromé plavidlo s příslušným označením - myslím, že registr NAR značí civilní plavidlo. :-) Nakonec bych rád upozornil, že nejsem ekonom a nebudu zde uvádět nějaké ekonomické teorie, neboť bych si docela silně naběhl. Jen jsem chtěl vyjádřit svůj názor. :-)
Pike - ne 8. března 2009 - 22:12
Re: pokračování: Díky za názor. :-)
Jak už jsem ale napsal, existence peněz ve světě Star Treku je přímo a doslovně popřena (např. v ST IV). To, že existují jakési "kredity", nijak nepopírám, otázkou ovšem je, zda jsou univerzálním směnným prostředkem a nakolik variantou přídělového systému - viz. např. ony transportní kredity.
S tím, že jiné civilizace ve Star Treku mají jiné a nezřídka tržní systémy ekonomiky, samozřejmě souhlasím, ty jsem však v článku podrobněji nerozebíral.
Jak už jsem ale napsal, existence peněz ve světě Star Treku je přímo a doslovně popřena (např. v ST IV). To, že existují jakési "kredity", nijak nepopírám, otázkou ovšem je, zda jsou univerzálním směnným prostředkem a nakolik variantou přídělového systému - viz. např. ony transportní kredity.
S tím, že jiné civilizace ve Star Treku mají jiné a nezřídka tržní systémy ekonomiky, samozřejmě souhlasím, ty jsem však v článku podrobněji nerozebíral.
Strach je mala smrt.
MDD - čt 5. března 2009 - 10:41
Clanek (5 dilu) je moc pekny a nuti k zamysleni. Musim ale souhlasit s Lukasem, ze nektere veci opomel, napr zminene Federacni kredity. A jeste napriklad podcenil vychovu ve spolecnosti.
Napr Inkove taky nemeli penize a obchodovali mezi sebou pomoci zavazku. Nekdo nekomu pomohl a dotycny byl zavazan mu to oplatit. A ono to fungovalo, nez dosli Spanele.
Jeste bych ale rad rekl neco k motivaci.
Jadrem utopistickych systemu je, ze kazdy clovek prospiva spolecnosti, jak nejlepe dovede podle svych schopnosti. Pokud clovek citi, ze jsou jeho schopnosti dobre vyuzivany, tak mnohdy slevi i z jinych motivacnich podnetu (penize) nebo vezme tezsi praci. Nedelat nic si nemuze dovoli, ptotoze by byl negativne vniman ostatnimi a treba by mohl byt vyhosten. Do systemu se vstupuje totiz dobrovolne a pak zavazne musi prijmout jeho pravidla.
Napr Inkove taky nemeli penize a obchodovali mezi sebou pomoci zavazku. Nekdo nekomu pomohl a dotycny byl zavazan mu to oplatit. A ono to fungovalo, nez dosli Spanele.
Jeste bych ale rad rekl neco k motivaci.
Jadrem utopistickych systemu je, ze kazdy clovek prospiva spolecnosti, jak nejlepe dovede podle svych schopnosti. Pokud clovek citi, ze jsou jeho schopnosti dobre vyuzivany, tak mnohdy slevi i z jinych motivacnich podnetu (penize) nebo vezme tezsi praci. Nedelat nic si nemuze dovoli, ptotoze by byl negativne vniman ostatnimi a treba by mohl byt vyhosten. Do systemu se vstupuje totiz dobrovolne a pak zavazne musi prijmout jeho pravidla.
Pike - ne 8. března 2009 - 22:21
Re: : Díky za pochvalu. :-)
Kredity - viz. reakce na Lukášův příspěvek. Navíc o nich téměř nic nevím a pokud si dobře vzpomínám, ani jsme nikdy neviděli jejich použití v praxi - a příležitostí bylo nesčetně mnoho, viz. např. restaurace Siskova otce.
Systém Inků je zajímavý, ale podle mého administrativně velmi náročný. Každý by si asi rád vedl záznamy o tom, kdy komu pomohl (minimálně u lidí, které moc dobře neznáme) a navíc by takový systém neoceňoval práci. Pokud třeba jeden vesničan druhému pomohl s opravou střechu a žádá na oplátku pomoc s pěstováním plodin, jak moc mu mám pomoci? Mám u něj strávit stejný čas? Ale práce na střeše bude zřejmě nebezpečnější a náročnější...
K motivaci - neříkám, že není možné, aby lidé nepracovali čistě pro dobro společnosti, pouze se mi to nezdá příliš reálné :-)
Kredity - viz. reakce na Lukášův příspěvek. Navíc o nich téměř nic nevím a pokud si dobře vzpomínám, ani jsme nikdy neviděli jejich použití v praxi - a příležitostí bylo nesčetně mnoho, viz. např. restaurace Siskova otce.
Systém Inků je zajímavý, ale podle mého administrativně velmi náročný. Každý by si asi rád vedl záznamy o tom, kdy komu pomohl (minimálně u lidí, které moc dobře neznáme) a navíc by takový systém neoceňoval práci. Pokud třeba jeden vesničan druhému pomohl s opravou střechu a žádá na oplátku pomoc s pěstováním plodin, jak moc mu mám pomoci? Mám u něj strávit stejný čas? Ale práce na střeše bude zřejmě nebezpečnější a náročnější...
K motivaci - neříkám, že není možné, aby lidé nepracovali čistě pro dobro společnosti, pouze se mi to nezdá příliš reálné :-)
MDD - po 9. března 2009 - 15:15
Re: Re: : Kredity - uznavam, krome par zminek o pridelovani kreditu v TNG a DS9, tak ve Federaci nikde pouzity nebyly.
Inkove - namitka spravna, nikde jsem nezjistil, jak prace byla ocenovana a jak se vedly textove zaznamy, kdyz meli jen ciselne zaznamy. Kdyby ale ocenena nebyla a kazdy by pomahal, jak by mohl, tak by to bylo fajn. Jenze o tom dost pochybuji.
Jak ocenit praci dnes? Kdo se vic nadre, zemedelec na poli nebo pravnik, co uzavre s nekym smlouvu podle nejakeho vzoru mirne upraveneho? Nemelo by se ocenovat podle toho, nakolik jedinec vyuziva sve schopnosti?
Motivace - ano, tady a ted je to nerealne. I kdyz vylouceni ze spolecnosti by mohlo trochu motivovat i v dnesnim pojeti.
Inkove - namitka spravna, nikde jsem nezjistil, jak prace byla ocenovana a jak se vedly textove zaznamy, kdyz meli jen ciselne zaznamy. Kdyby ale ocenena nebyla a kazdy by pomahal, jak by mohl, tak by to bylo fajn. Jenze o tom dost pochybuji.
Jak ocenit praci dnes? Kdo se vic nadre, zemedelec na poli nebo pravnik, co uzavre s nekym smlouvu podle nejakeho vzoru mirne upraveneho? Nemelo by se ocenovat podle toho, nakolik jedinec vyuziva sve schopnosti?
Motivace - ano, tady a ted je to nerealne. I kdyz vylouceni ze spolecnosti by mohlo trochu motivovat i v dnesnim pojeti.
Pike - po 9. března 2009 - 22:37
Re: Re: Re: : Rozhodně nechci, aby to vypadalo, že si nevážím práce zemědělců, ale... Pro sestavení nějaké smlouvy je potřeba jistá kvalifikace - studium práva zabere minimálně pět let a ekonomické náklady studia (tím myslím především ušlou mzdu za dobu pěti let a pak obligátní položky jako knihy) jsou minimálně milion korun. Pro práci na poli je potřeba kvalifikace nižší. Samozřejmě s prohlubováním kapitálu v zemědělství roste i potřebná kvalifikace pracovníků, ale spolu s tím roste i jejich reálná mzda. Právník může té mít vyšší odpovědnost než zemědělec (samozřejmě nemyslím vedoucí pracovníky). Na druhou stranu fyzicky těžce pracující člověk bude možná nucen jít dříve do penze, což se určitě také projeví na jeho životním standardu.
Samozřejmě bychom mohli říci, že cenu práce určuje to, kolik jsme za její produkty ochotni zaplatit. Bohužel problém zemědělců jsou výkupní ceny jejich výrobků,
Samozřejmě bychom mohli říci, že cenu práce určuje to, kolik jsme za její produkty ochotni zaplatit. Bohužel problém zemědělců jsou výkupní ceny jejich výrobků,
Pike - po 9. března 2009 - 22:38
Re: Re: Re: : které jsou důsledkem umělých tlaků obchodních řetězců podstatně nižší než ceny finálních produktů. To už ale je selhání trhu, nikoli chybná funkce trhu samotného. Rozhodně ale netvrdím, že současný systém je dokonalý, posuzování náročnosti práce je ale silně subjektivní.
Vyloučení ze společnosti se mi zdá technicky dost komplikované. Pokud všechny vysídlíte na nějakou planetu mimo ochranu Federace, vrhnou se na vás ochránci lidských práv, protože tato komunita bude snadným terčem všech nepřátelských druhů. A přátelských druhů v okolí Federace také moc není, navíc je otázkou, zda by takovou chásku mezi sebe chtěli :-)
Vyloučení ze společnosti se mi zdá technicky dost komplikované. Pokud všechny vysídlíte na nějakou planetu mimo ochranu Federace, vrhnou se na vás ochránci lidských práv, protože tato komunita bude snadným terčem všech nepřátelských druhů. A přátelských druhů v okolí Federace také moc není, navíc je otázkou, zda by takovou chásku mezi sebe chtěli :-)
rampa.mekkvak - pá 6. března 2009 - 16:56
na tom taky něco je... (reakce na ten vstup do systému)
Strach je mala smrt.
rampa.mekkvak - pá 6. března 2009 - 17:02
taky sem všechny přečet, výborné teorie a srozumitelně podané, avšak to práve asi postrádá ty informace, které tady v příspěvkách trekkies zminňují.. docela to dává pak smysl... ale těžko dneska chápat takové ideje a principy budoucnosti, když žijeme v takovém zpackaném režimu dneska... dneska bohužel prachy určují ve světě všechno... ale dost, na toto téma se dá polemizovat a teoretizovat strašně rozsáhle... každej trekkies ví, jak to dneska je v porovnání s ST budoucností...
Kanto - ne 8. března 2009 - 01:19
Re: : Pravda :-( Uz aby nas prisly zachranit daky mimozemstania jak Vulkanci.
Hehe, dost by ma zaujimalo co si ti vulkanci ve Prvom Kontakte mohli o ludoch myslet. Povedal by som ze asi to co si my myslime ked v spravach vidime Kosicky Lunik 9. (Neviem ci to cechom daco hovori, LOL)
Hehe, dost by ma zaujimalo co si ti vulkanci ve Prvom Kontakte mohli o ludoch myslet. Povedal by som ze asi to co si my myslime ked v spravach vidime Kosicky Lunik 9. (Neviem ci to cechom daco hovori, LOL)
vencour - čt 16. dubna 2009 - 22:29
zjednodušení: Napadla mne jedna připomínka k realitě, jak ji chápeme. Člověk popisuje sví zkušenosti, dojmy i poznání pomocí toho, co již zná. Proto beru Star Trek spíše jako pojem, který by mohl být a ne, že by tak měl být doslova. Jakákoliv "šokující" zkušenost a poznání může lidstvo změnit tak, že to dnes neodhadneme. Pro Trekkies je to setkání s Vulkánem po proběhlé třetí světové válce. To vše může být motivem pro změnu chování všech, i v ekonomické oblasti.
\\//_
shipo - pá 16. listopadu 2012 - 11:06
Jen obsaná učebice ekonomie část božstvo peníze. Blíž ke ST má Zeitgeist: Moving Forward [link] (DS9 popsána od 1-30-00).
Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení čtenáři.