Úspěšné pokání Brannona Bragy aneb velkolepá série Kosmos
Zvláštní, mě se poslední díl Enterprise docela i líbil, i když ano, bylo tam dost znát, že už se spěchalo, ale třebas zasazení děje do hologramu, který si přehrává Riker na Enterprise-D, to je skvělý nápad! ;)
Kdo tvrdí, že je evoluce sprosté slovo? :-)
Jakkob: Samo o sobě je to slušná epizoda, ale jako finále Enterprise je to naprosto nevhodné právě proto, že nejde ani tak o Enterprise jako o Novou generaci. Proto byli fanoušci (a prý i herci seriálu) tak rozčílení. Navíc Braga má takový nepříjemný zvyk nechávat zemřít populární postavy, aby tím dodal špetku emoce suchopárným příběhům, které by jinak žádné emoce nevyvolávaly. A ve všech případech to bylo úplně zbytečné, přičemž v poslední epizodě Enterprise zdaleka nejzbytečnější. To je jedna z věcí, co tomu nemohu odpustit já.
BTW ani já netvrdím, že evoluce je sprosté slovo :)
Eodeon: To bych i dokázal pochopit, Tripova smrt tam byla celkem násilná, přičemž moc emocí, jakože těch truchlivých, to vlastně ani nevyvolalo. Snad jen ten dojem, že to tam bylo opravdu zbytečně násilné. Že bych se kvůli tomu vysloveně zlobil, to ne, ale že je to škoda, to je...
Za sebe se musím finále Enterprise zastat. Díl se mi líbil, pro Rikera a Deannu mám slabost, takže mě tam nerušili. Neberu to tak, že se z toho tím pádem stal díl TNG. Finále se založením koalice a vyřazením Enterprise je velmi povedené, stejně jako loučení postav, kde Riker dělá "katalyzátor" emocí a názorů.
A k tomu Tripovi, mě takové věci přijdou mnohem přirozenější. Proč by hlavní postavy měly být nesmrtelné, případně umírat zásadně dlouho, heroicky, epicky a z vyšším smyslem? Nehody se stávají, nepřátelé střílejí, někdy je třeba je zastavit a žádný redshirt není k mání, to je život. A když tu byl Connor Trinneer, smrt postavy si pochvaloval, říkal že coby herec tak má pocit naplnění, že postava má nějaký konec - to jen k rozčilení herců.
Sokar: To už je věc názoru. Někdo ten osten realismu vítá, někdo zase preferuje tradičnější podobu Star Treku jako optimistické vize budoucnosti, kde se z každého problému dá najít všeobecně přijatelné východisko. Osobně nemám nic proti ani jedné z těch poloh, ale bližší je mi ta druhá. Ostatně, tím je Star Trek výjimečný, zatímco o vyšší míru realismu se pokouší většina ostatní produkce, někdy úspěšně a jindy ne až tolik. A Jakkobův postřeh, že Tripova smrt je příliš násilná, je velmi přesný. S výjimkou té trochy nostalgie po Nové generaci, která, přiznávám, funguje i na mě, neměla by bez Tripovy smrti ta epizoda žádný větší význam. Záchrana Shranovy dcery před vesmírnými teroristy je sama o sobě námět velmi chabý, tím spíše pro závěrečnou epizodu seriálu a tím spíše pro závěrečnou epizodu celého televizního Star Treku. Kdyby to byla jen další epizoda v řadě první sezóny, jistě by proti ní nikdo nic neřekl. To kvůli jejímu symbolickému významu je tu ta kontroverze. A fetiš američanů na heroické umírání v boji proti zlým teroristům tomu už vůbec nesvědčí, jelikož to postrádá jakýkoliv významový přesah a tím pádem se nejedná o nic víc než o ústupek poplatný dobové ideologii. Ale nedivím se, že zrovna Connor Trineer proti tomu nic neměl, když právě jeho postava se následkem toho stala ústředním hrdinou závěrečné epizody. Kdyby dali scenáristé jeho postavě toto "naplnění" někdy během první nebo druhé sezóny seriálu, věřím, že by si to tolik nepochvaloval.
Co člověk to názor, aneb každému dle jeho chuti. Včetně faktu, že někdo šablonu, dle které musí být závěr něčeho (seriálu, knihy) symbolický a "větší" než zbytek projektu, vyžaduje a někdo zase ne :). Ideologie doby proniká do ST už od 60 let, tomu se asi nedá bránit. Studio potřebuje ukojit jak snílky tak lidi bez fantazie, kteří i ve SF napojení na současnost potřebují..
Sokar: Je rozdíl, pokud má takové "napojení" určitý nadhled, sebereflexi a pokud je hlouběji tématizováno, ve srovnání s tím, kdy jde o slepé následování ideologického trendu, či hůř, o chladný kalkul za účelem uspokojení sledovanosti. To je nutno velmi pečlivě rozlišovat, což samozřejmě vyžaduje na straně diváka určitý kritický aparát, což zase na druhou stranu naznačuje, že Star Trek by i přes pochopitelnou snahu vyhovět nenáročným masám neměl slevit ze svého cíle uspokojit prozměnu/zároveň i toho inteligentního, kriticky a abstraktně uvažujícího diváka. A toho už televizní Star Trek "neukájel" dlouho před koncem Enterprise, když si vypůjčím tvůj barvitý výraz.
Ještě ohledně toho zasazení děje do Nové Generace... Jak jsem už psal, myslím že to vůbec nebyl špatný nápad, mě osobně to přišlo i dost originální a jak zde psal kolega Sokar, i já mám pro Rikera a Deannu slabost, takže mi tam též nijak nepřekáželi a spíše naopak jsem si jejich malé cameo užíval ;)
Též ale musím souhlasit s názorem kolegy Eodeona, když tvrdí, že zápletka se Shranem a jeho unesenou dcerou je hodně slabá, především i skrze mnohé neznámé, jako je ta jakási domnělá Shranova smrt a následné "zmrtvýchvstání" k velkému překvapení Archera a vůbec celé posádky, přičemž nejen pro tohle mi to přišlo takové uspěchané, stejně jako ta Tripova smrt, která mi jako taková též nevadí a chápu to Connorovo prohlášení o naplnění, ale kdyby to nebylo tak okatě uspěchané a tím pádem to nebudilo to zdání "násilného produkčního aktu", bylo by to o moc lepší!
Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení čtenáři.