Toto je archiv českého Star Trek portálu Trekkies.cz, který není od ledna 2021 aktualizován a je přístupný pouze ke čtení. Pokračujte prosím na novou verzi webu Trekkies.cz.

David Mack: Proč musíme bojovat za rozmanitost v SF & F

čt 14. srpna 2014      autor: omi      přečteno: 2342x      komentáře: 20

Vložit nový komentář

viceadmirál Sokar
Sokar - čt 14. srpna 2014 - 09:37

Hezký důkaz "zaslepenosti" jak autora knihy tak čtenáře. Každý autor by samozřejmě měl mít právo psát ve svých knihách o čemkoli, takže nejde o nějaké jedno konkrétní tabu, chování postav nebo barvu lidí či třeba lodí. V USA a naštěstí i zde snad je jak svoboda slova tak tisku.

Na druhou stranu čtenář má na svůj názor taky právo. Osobně s ním nesouhlasím, ale proč mu ho autor upírá? Píše o IDICu a potlačoval by názory, co se mu nelíbí. O zveřejnění emailu bez souhlasu autora (byť s odstraněním osobních informací) a jeho dalším šíření a jak vidno zde i překládání do jiných jazyků, ani nemluvím, to je možná legální, ale minimálně silně neetické.

Don't try to be a great man, just be a man. And let history make its own judgments.
komandér Naitomea
Naitomea - čt 14. srpna 2014 - 10:39

Sokar: když už člověk něco dává na internet, tak má počítat s tím, že to bude zveřejněno, na internetu slovo tajné či soukromé neexistuje...

Rozhodně bych neviděla to, že by autor někomu upíral názor, jen argumentuje svým názorem...

Posvátný kalich z Rixxu je starý hliněný hrnec, ve kterém roste plíseň
admirál flotily omi
omi - čt 14. srpna 2014 - 10:42

Nepřijde mi, že by Mack upíral, nebo se snažil potlačit autorovi e-mailu jeho názor. Vnímám jeho odpověď jako reakci svým názorem na něco, co je pro něj zjevně důležité a asi ho i zasáhlo na osobní rovině. Možná chce i veřejně vysvětlit, proč a jak píše to co píše.

Už dlouhou dobu jsem si pokládal otázku, jestli je překládání cizích článků bez svolení autora, nebo i využívání cizích informací (byť s uvedením zdroje) vlastně vůbec správné. Ono, když se to tak vezme, by se asi většina článků tady vlastně svým způsobem taky dala považovat za dost neetickou záležitost…

„Sněte jako byste měli žít navěky. Žijte jako byste měli zemřít dnes.“ – James Dean
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 14. srpna 2014 - 10:44

Sokar: Protože jedinou hranicí tolerance je netolerance, ta jediná se nedá tolerovat i při nejlepší snaze, a proto ta jediná nemá právo schovávat se za právo na názor. Celkem jednoduchá etická úvaha, jejíž platnost je navíc všeobecně uznávána takřka jako axiomatická. Krom toho nikdo autorovi toho jedovatého dopisu svobodu slova neupírá, jak se snažíš to překrucovat. Naopak, zveřejněním vzkazu to slovo dokonce šíří do světa. No a Mack neudělal nic jiného, než že k tomu přidal svůj protinázor, nutno dodat, že stokrát lépe argumentovaný. Ani ty, pokud se za ten homofobní názor postavíš, jistě nepřijdeš o právo ten názor vyslovit, ale věřím, že mnozí jiní se v reakci na ten názor chopí slova rovněž a vysloví svůj názor na tvůj názor ...a možná i na tvou osobu. A všechno to bude plně v souladu s tvým ideálem svobody slova ;)

BTW Adresát má právo si se soukromou zprávou, kterou mu někdo zašle, naložit, jak sám uzná za vhodné, jelikož je určena jemu. Odesilatel se práv vzdává v okamžiku odeslání, a pokud nikde ve zprávě neuvede přísnou podmínku, aby dopis zveřejněn nebyl, není ani náznakem neetické to udělat, a i kdyby ji uvedl, bylo by pouze na libovůli adresáta, zda by se té podmínky rozhodl držet, jelikož zpráva je od toho okamžiku jeho vlastnictvím. Naopak, David Mack byl až příliš shovívavý, když se rozhodl odesilatele nejmenovat. Já na jeho místě bych si tu laskavost odpustil a považoval bych to za nanejvýše spravedlivé.

BTW omi a ostatní, tu knihu se už dlouhou dobu snažím sehnat, protože mám čtyři pozdější knihy v sérii Vanguard, ale jelikož ty na sebe všechny úzce navazují, bez první se neobejdu. Ale e-shopy, které využívám, jí mají všechny vyprodanou, přeci jen už je to nějaký pátek od jejího vydání, takže pokud byste někdo měli tipy, dejte vědět. Přeci jen, představa příběhu ve stylu DS9 ale v mé oblíbené éře TOS je až příliš lákavá.

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 14. srpna 2014 - 12:04

BTW omi, já myslím, že bys neměl nejmenší problém svolení autora získat, kdybys o něj požádal. Ale jinak předpokládám, že překlady cizích článků se tady objevují jen velmi zřídka, takže to zas tak žhavé téma nebude.

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
komodor Leiah
Leiah - čt 14. srpna 2014 - 13:40

To Eodeon: zkus abebooks.co.uk :)

Některé věci na světě fungují jen proto, že mají svá tajemství.
admirál Fanda
Fanda - čt 14. srpna 2014 - 14:34

Asi názor trochu mimo mísu, protože se nebude týkat dvou názorových střetů spisovatel vs. čtenář, ale přeci jen lesbický vztah mezi vulkánkou a klingonkou je docela hodně ujetej.:-) Nic proti LGBT, nic proti míšení ras, ale zrovna tak rozdílný pár mi k sobě prostě nepasuje. No nic, IDICu se meze nekladou.;-) Jen se děsím, co bude příště...

Pokud jsme ve vesmíru sami, je to strašné mrhání místem.
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 14. srpna 2014 - 14:45

Fanda: Také mi to tak připadá, ale neměli bychom soudit, co jsme nečetli. Je možné, že v knize je to perfektně vysvětlené. Vlastně je to dost pravděpodobné. Nakonec, autor píše, že právě na tento element je nejvíce pyšný, takže věřím, že si na něm dal záležet.

Leiah: Moc díky za tip. Ale s tím, jaké se tam objevují ceny poštovného, bych to viděl leda na nějakou hromadnou objednávku, nejlépe takovou, ke které by se přidalo víc lidí.

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
admirál Fanda
Fanda - čt 14. srpna 2014 - 14:47

Eodeon: máš pravdu, v knize to může být dobře podané... ale osobně si to určitě nepřečtu.:-) Překlad asi nenajdu a stejně mám tak dlouhou frontu knih, které si chci nebo potřebuji přečíst, že tohle se na řadu prostě nikdy nedostane.:-)

Pokud jsme ve vesmíru sami, je to strašné mrhání místem.
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 14. srpna 2014 - 15:25

Fanda: Vzhledem k tomu, jak málo populární jsou knihy, jejichž hrdinové nejsou postavy známé ze seriálů, a ještě k tomu jak málo populární je v českém prostředí Původní seriál, to vidím jako ty, že českého překladu se sotva kdy dočkáme. Přesně proto to sháním v originále. Snažím se vždy vybírat jen knihy, u kterých nehrozí, že by jednou vyšly i u nás. A toho je (nevím jestli naštěstí nebo bohužel) velmi mnoho.

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
komodor Praotec trekkie
Praotec trekkie - čt 14. srpna 2014 - 15:27

Knihu jako takovou jsem nečetl, ale podle údajů v Memory Beta se ona Klingonka vydávala za Pozemšťanku, takže patřila zřejmě ke Klingonům postiženým "gentickou mutací", jaké jsme viděli v TOSce. Takže bych to za nějakou "exotiku" ani nepovažoval.

admirál flotily omi
omi - čt 14. srpna 2014 - 15:34

Vulkánci ten oheň v krvi nemají o nic méně než Klingoni. Ale abych neházel všechny do jednoho pytle, třeba u Neelixe bych si taky netipl, že se po Kes rozvášní pro Klingonku a jak překvapil. ;)

„Sněte jako byste měli žít navěky. Žijte jako byste měli zemřít dnes.“ – James Dean
viceadmirál Jana Dvořáčková
Jana Dvořáčková - čt 14. srpna 2014 - 18:16

Pisatel mailu mohl být dítě. Přečetl si knihu, která ho šokovala a nevěděl, co si myslet. Měl zažité nějaké představy o partnerském soužití, příběh mu je rozházel a cítil potřebu sdělit autorovi, že "je to špatně." Ale asi sám netušil, co je na tom špatně, protože autorovy argumenty jsou dosti trefné. IDIC je svým způsobem hrozná výmluva, ale zároveň prostor ke svobodě ve více rozměrech.

omi: Neelix mě dostal :).

Fanda: Jo, tak i má představivost zapracovala :).

Když se díváš na hvězdy, nestůj uprostřed silnice...
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 14. srpna 2014 - 18:34

Jana: Dospělí se často chovají dětinsky, pokud něco odporuje světonázoru, který mají pevně vtištěný, ale děti mají zpravidla mysl otevřenou. Nasávají do sebe všechny poznatky z okolí zcela nepředpojatě. To jsou ti poslední čtenáři, kteří by čemukoliv odporovali, protože by to snad bylo proti nějakému pevně ustavenému pravidlu. To jim velice křivdíš. Navíc ze stylu toho dopisu je znát, že to dítě nebylo. Dokonce ani mladistvý. Nedovedu to sice odvodit, ale kdybych měl hádat, tipoval bych to spíše na člověka starého, fyzicky i názorově.

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
viceadmirál Sokar
Sokar - čt 14. srpna 2014 - 18:38

Hej, díky za bouřlivé reakce, od určitých jsem je čekal :). Jen bych dodal. Jak jsem už napsal v prvním komentáři, nestavím se za názor pisatele emailu. Právě naopak. A nemá to nic společného s LGBT, zkrátka si myslím, že svoboda autora díla, v tomto případě knihy, by měla být absolutní. Je to jeho fantazie a tu by mu nikdo neměl brát, ať už píše kontroverzně nebo se to třeba některému vyznavači kánonu nehodí do škatulky. Na tom zkrátka nezáleží, jakmile by se cenzuroval svět fantazie, je něco špatně.

Co se týká té etiky, stojím za tím, že email od jedné osoby k druhé se nerovná "vyvěsit něco na internet". Po mailu se někdy posílají citlivé a soukromé zprávy, nemluvě o pracovních. Digitální doba samozřejmě hranice soukromí posouvá den ode dne a benefitů je většinou víc než ztrát - a i kdyby ne, "technologii nezastavíš". Každý za sebe musí sám posoudit, co je a co není "za čárou". A čára pana Macka byla zkrátka v tomto případě dál než moje, to je celé.

Don't try to be a great man, just be a man. And let history make its own judgments.
kapitán flotily Eodeon
Eodeon - čt 14. srpna 2014 - 18:45

Sokar: Já sám, a ani nikdo jiný pokud vím, ti názor toho rozzlobeného pisatele nepodsouval, to jsi přehlédl podmiňovací "pokud" v té jedné větě. Nebuď hned paranoidní ;)

“Time is the school in which we learn, Time is the fire in which we burn." - Delmore Schwartz
komodor Leiah
Leiah - pá 15. srpna 2014 - 07:55

Ještě pro zájemce přidávám odkaz na knihkupectví bez poštovného. Knížky jsou nové, servis perfektní. Vždy doručeno rychle a v pořádku. Výběr menší, než u antikvariátů, ale i tak mají docela dost ST knížek. www.bookdepository.com

ps. Harbinger ještě mají.

Některé věci na světě fungují jen proto, že mají svá tajemství.
kadet Telemachus Rhade
Telemachus Rhade - pá 15. srpna 2014 - 13:21

Sokare, neodpustím si to, ale tvůj názor na svobodu slova je poněkud extrémistický. David Mack zvěřejněním upozorňuje na problém (nezveřejnil osobní údaje, tudíž nic neporušil) - dokonce až na poměrně militantní postoj čtenáře, který jinak nějak tolerantní být musí, když už čte Star Trek. Homofobie je stejně nebezpečná jako například komunizmus. Oboje upírá člověku právo právo na sebeurčení a dle mého je proti takovýmto zcestným ideologiím potřeba bojovat, právě abysme ve výsledku svobodu slova, demokracii a volné sebeurčení neztratili :) Demokracie není o tom, že si každý může říkat, co chce. Jasně, vyhnal jsem to do extrému, ale v tomhle plně stojím za Mackem.

viceadmirál Jana Dvořáčková
Jana Dvořáčková - pá 15. srpna 2014 - 16:48

Eodeon: To jsem napsala blbě. Jsem už drobet staršího vydání, tak všechny, jímž nebylo 18 beru jako děti. Je to hrůza, nojo :). Myslela jsem tedy spíš mladistvého - náctiletého, abych to upřesnila. Máš pravdu, menší/mladší bývají fakt kolikrát rozumnější :).

Když se díváš na hvězdy, nestůj uprostřed silnice...
kapitán flotily HKMaly
HKMaly - ne 24. srpna 2014 - 16:03

Docela by me zajimalo, co si dotycny ctenar mysli napr. o episode Crossover (druha sezona DS9).

Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení čtenáři.

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG