Toto je archiv českého Star Trek portálu Trekkies.cz, který není od ledna 2021 aktualizován a je přístupný pouze ke čtení. Pokračujte prosím na novou verzi webu Trekkies.cz.

Změnil Abrams i filosofický podtext?

ne 17. května 2009      autor: lagga_VortaVor      přečteno: 2776x      komentáře: 23

Star Trek Jedni jsou nadšení, druzí kroutí nevěřícně hlavou nad změnami fyzikálními i Star Trek universa. Stojí tedy za to prozkoumat také ideály, společenské a osobní problémy, které by podle tradice měl nový film Star Trek sdělovat. Prosím nečtěte, dokud ho v kině neuvidíte. Článek obsahuje možné spoilery...

Traduje se, že Roddenberry chtěl nastínit záležitosti etické, politické, sociální, mezikulturní, technické, vědecké i náboženské, nad kterými visel v jeho době otazník. To dovolilo seriálu, aby přežil celé ty dlouhé roky repríz, všelijak zmrzačen. Následující seriály se snažily navázat, finanční a produkční požadavky to několikrát posunuly na vedlejší kolej – budeme-li upřímní, kolikrát vytvořili jen filosofický obal nesoucí zábavu a tudíž sledovanost.

Abramsův Star Trek navazuje na TOS, držme se toho tedy.

V prvé řadě postavy by měly být něčím originální, jako je každý individuální člověk, zároveň se mnohé lehce ztratí v davu. Divák se k nim z masy lidí může natáhnout. Mají nést inspiraci: jak lze naložit s každým jedním osudem. A jde o ten správný, produktivní směr, nehledě na protivenství. To, že postavy mají strach, neznamená, že nemají na to, aby nastalou potíž zvládly! To, co se jim děje, souvisí s jejich minulými činy ale i s plány a motivací do budoucna.

Sulu měl prostě přání jít za hvězdami, podobně jako Chekov. Každý na to šel po svém a vychází z jiných rodinných či společenských základů. I když se Chekovovi nasmějeme vrchovatě, neztrácí svoji důstojnost, ani nejsou zpochybňovány jeho dovednost! (Což mnohé filmy rády provedou) Působí na nás trochu jako vtipný nerd. Což může blažit každou osobu, která kdy byla nazvána stejně. Je to jeden z těch malých důkazů (kterými je ST prošpikován), že i nerd má svoji hodnotu a prostě ho je někdy životně potřeba.

Suluův potenciál známe a určitě se zase někdy stane kapitánem. Loajalitu jdoucí až za hrob zatím projevit nemohl, ani si ji nemohl vypěstovat. Přesto dokazuje, že je na něj spoleh, a podle toho co se traduje o Japonsku, se snaží být precizní.

Tím se dostáváme k Pikeovi. Ze zmínek nám byl vykreslen jako „táta“ pro všechny sloužící pod jeho velením, obětavý kapitán. Teď dostala tato mytizovaná postava prostor dokázat, že je s ní i zábava. Abrams mu nechal polohu taťuldy, rozhodného rytíře, vzoru Starfleet, ale neudělal z něj nemohoucí slintající loutku s čudlíkem.

Scotty kromě přízvuku, odbornosti a zamilovanosti do všelijakých mašinek, dostal mladší věk (tím i víc prostoru do dalších filmů), nový šmrnc a hbitý jazýček. Jako osobnost tak nabyla větší plastičnosti, rozmanitosti. Takových upřímných kutilů a milovníků techniky najdeme mezi sebou také pěknou řádku.

McCoy se, podobně jako v TOS, uvede tím, že je jen doktor, zvyklý na hroudu pod nohama. Ví toho příliš, než aby byl v klidu. Jenom to dává mnohem razantněji najevo. Jako jeden z mála si už nese vlastní trpkou životní zkušenost, že něco nezvládl. Je tak poctivý, až to tradičně bolí nejvíce jeho. To samé se týká tvrdohlavosti, jež ale vidí hlavně ve všech kolem sebe. Slyšela jsem výtku, že herecký výkon není nic moc, ale co taky jiného chcete vecpat do stopáže dvou hodin a kousek. Navíc Bones vždy působil jako osoba nejvíce vyprofilovaná a pouze výjimečně pochyboval o tom, co dělá. Jeho znalosti, vyřídilka ale i důvěra v nadřízené a kolegy mu poskytuje jistotu.

Kirk byl v TOS zamýšlen jako nejdůležitější postava, ale brzy jej vyvážili McCoy se Spockem. Jeho neochota změnit něco z hrubosti svého jednání je pověstná a tady dostala další příležitosti předvést se. Vnitřní jemné já, plné ideálů i šrámů, tak vždy vystrčí jen růžek. Toto dvojpólové zobrazení kapitána té nejlepší lodi a posádky je už tradicí. I když podrobnosti známe ponejvíce z románů, tady nebyly opomenuty. Vždy bylo se jménem Kirk spojováno ego, takže se po tomto filmu nabízí otázka, zda-li to nepasuje spíše na předchozího představitele, než na samotného hrdinu. Do dvou hodin byl dokonce vtěsnán vývoj této postavy. Od ztraceného vzpurného kluka, přes ztraceného nadaného mladíka s ostrými lokty až po uhlazeného mladého muže, který konečně tuší svůj cíl a objevuje potenciál vesmíru. Toto hledání je společné mnoha lidem, nejen puberťákům. Nechceme běhat všední krysí závod obyčejného života našich rodičů a nepatříme (nebo nechceme) do žádných standardních tabulek. Samozřejmě už tady poznáváme jeho sexuální apetit.

Uhura dostala tolik prostoru jako nikdy před tím a tak se dozvídáme více než to, co jsme už tušili. Tam odkud pochází, je to neobyčejné, stejně jako ona. V TOSce působila jako duše citlivá ke všem na lodi, mohli bychom ji srovnat s Guinan. Jenže toto zase patří hlavně do románů. V seriálu společně s Chekovem byla koncipována jako takový neoficiální mluvčí posádky lodi. Divila a bála se tam, kde by se divila a bála většina lidí. Abrams rozvedl spíše její mirrorovskou variantu. Tak tu máme rozhodnou, sebevědomou, uctivou, společenskou a hlavně hluboce milující Uhuru. O její výjimečnosti, co se týče sluchových a jazykových schopnostech, už po filmu nemůže být nikdy pochyb.

O to větší překvapení je její vztah ke Spockovi, nebo spíše naopak? To že Vulkánci cítí emoce víme. Spockův původ i výjimečnost také nejsou žádným tajemstvím. Za to nám byla odhalena motivace vstupu do Star Fleet, i tradiční mezikulturní rozpory, ve kterých se všemi milovaný Spock zmítá. Tušili jsme, že jeho odchod z Vulkánu byl mezníkem jeho života i vulkánské tradice. Doteď tak umně skrývané emoce, vztek a odpor se zde dostávají na povrch (k čemuž by se jinak musel propracovat přes tři sezony a čtyři filmy) kultivovanou formou, přes to o nic nezmenšené. Jsou přetaveny do motivace či odhodlání. Další věčnou kapitolou je důvěra v pokus, nízké procento, odhad i intuici – to všechno se tento Spock musí naučit mnohem rychleji!

Postavy jsou vrženy do alternativní linie vesmíru, vyrůstají v pozměněných prostředích, získávají odlišné zkušenosti. To nic nemění na tom, že jejich charakterové vlastnosti jsou stále stejné, jenom jinak formované. Proto nemá ani cenu zkoušet napasovat tento film do rádoby pokračujících příběhů Kirkovy posádky – ty už sem nepatří.

Nero je další z postav, kterými se to poslední dobou jen množí, přesto do ST zapadá. Ztělesňuje vykřičník varující netečnou společnost, že něco se někde zvrhlo – nebo teprve zvrhne. Bohužel jeho part byl z větší části vystřižen, takže můžeme usuzovat jen na základě Countdownu. Jako už tradičně ve ST ale i v realitě, je obětí planých slibů politiků, byrokracie a skeptické vědy. Geniální Spock nestojí většině vědců za poslech, protože se ze zavedených tolik vymyká jak svým bytím tak svojí teorií. Na koho si vylít svůj hněv ? Samozřejmě na toho, koho znáte a tušíte jeho provázanost s tragédií. A udělat to tak, aby si to všichni pamatovali co nejdéle. Ano to ve ST už také bylo. A Ayel je správná bytost, kterou ten pomatený protivník musí mít po ruce. Společně tak fungují jako výrazový prostředek oponující nablýskané Federaci. Jinak se jeví jako psychicky zraněný člověk, který si naordinoval jako léčbu silnou zbraň a zničení UFP, popřípadě Země.

Je zachována duše celého fenoménu, tj. zkoumání neznámého i když je to nebezpečné. Zájem je stálým motorem. Jako vždy to musí někdo odnést, takže mu dejme trochu prostoru, aby si mohl vytvořit vlastní pietní vzpomínku. Kapitána Robaua či Kirka je všem líto, ale jsme svým způsobem rádi že to byli oni, kdo se obětoval a pomohl dalším.

Ostatně myšlenka dobrovolného obětování se jedince v zájmu většiny je jednou z obecně nejvíce vyzdvihovaných. Důležitý je na tom fakt dobrovolné volby.

Co dodat, snad jen postřeh, že postavy v jakékoliv krizi uchopí i to nejmenší a snaží se vyždímat z toho co se dá. Spoléhají při tom tradičně i na trochu štěstí a hlavně, jeden na druhého. Ono co vám taky zbývá, když máte na krajíčku.

Star Trek XI je nejen restart a přepracování všeho co doposud známe, ale i uctivý hold. Nemusíme přeci plakat nad žádným náhrobkem. Abrams to naopak pojal vtipně: drtivá většina hlášek, narážek a hesel je vytažena z už existujících filmů, seriálů, románů a toho co se traduje.

kadet lagga_VortaVor
autor: lagga_VortaVor
vydáno: ne 17. května 2009
přečteno: 2776x
komentáře: 23
Facebook Twitter Google+

Star Trek and all related properties are Registered Trademarks of Paramount Pictures, registered by United States Patent and Trademark Office. All rights reserved. THESE PAGES ARE NOT OFFICIAL!

Internetový portál Trekkies.cz je vytvářen a spravován klubem a dalšími redaktory. Je postaven na základech redakčního systému phpRS.

© 2005, Trekkies: TNG